Välkommen till nätverket Specialpedagogiskt forum vt 2017
Tid: 19 januari 13.30-16.00
Lokal: Mölndals muséum
Tid: 19 januari 13.30-16.00
Lokal: Mölndals muséum
Program
Hur ser verksamheten kring åtgärdsprogramsprocessen ut i Mölndals Skolförvaltning? En analys
återkopplas från vårt filmade material: framgångsfaktorer och dilemman som ni har lyft fram.
Därefter kommer vi att arbeta i lärgrupper med en nulägesbedömning av
verksamhetens arbete med extra anpassningar i jämförelse med Skolinspektionens rapport.
-Vilka faktorer har hög/låg överensstämmelse med nuläget på din enhet?
-Vad fungerar bra/mindre bra?
-Vad beror det på?
-Nästa steg?
Medtag som vanligt digitalt verktyg.
Välkomna!
/ Gunilla, Christina och AnnaMaria
Hur ser verksamheten kring åtgärdsprogramsprocessen ut i Mölndals Skolförvaltning? En analys
återkopplas från vårt filmade material: framgångsfaktorer och dilemman som ni har lyft fram.
Därefter kommer vi att arbeta i lärgrupper med en nulägesbedömning av
verksamhetens arbete med extra anpassningar i jämförelse med Skolinspektionens rapport.
-Vilka faktorer har hög/låg överensstämmelse med nuläget på din enhet?
-Vad fungerar bra/mindre bra?
-Vad beror det på?
-Nästa steg?
Medtag som vanligt digitalt verktyg.
Välkomna!
/ Gunilla, Christina och AnnaMaria
Skolinspektionens presentationsbilder om Extra anpassningar
skolinspektionens_presentation_kvalitetsgranskning_av_extra_anpassningar__2016.pdf | |
File Size: | 577 kb |
File Type: |
Dagens presentation handlade om analysverktyget "Verksamhetslogik", återkoppling av skolornas filmade intervjuer och kraftfältsanalyser inom området extra anpassningar och särskilt stöd/åtgärdsprogramsprocessen.
specialpedagogiskt_forum_19_januari_2017__22verksamhetslogik_22_och_extra_anpassningar_.pdf | |
File Size: | 282 kb |
File Type: |
Dokumentation specialpedagogiskt forum 170119
Vi började med en introduktion och sedan återkopplade Gunilla det som framkommit i filmerna som spelades in förra läsåret kring åtgärdsprogramsprocessen på skolorna.
Utmaningar som framkommit i vår dokumentation (filmade intervjuer och "kraftfältsanalyser")
Efter fika arbetade vi i lärgrupper utifrån en nulägesbedömning av arbetet med extra anpassningar (se länk ovan) på sin enhet/skola. Samtal om vad som fungerar bra/mindre bra och vad det beror på.
Vi avslutade med ett uppföljande samtal där vi gick laget runt och varje grupp uttryckte framgångsfaktorer och utmaningar/ dilemman kring arbetet med extra anpassningar. Se dokument nedan.
Vi började med en introduktion och sedan återkopplade Gunilla det som framkommit i filmerna som spelades in förra läsåret kring åtgärdsprogramsprocessen på skolorna.
Utmaningar som framkommit i vår dokumentation (filmade intervjuer och "kraftfältsanalyser")
- Rutiner och förutsättningar att samarbeta:
-“Pedagoger genomför och dokumenterar själva extra anpassningar”
Enligt Skolinspektionen: Behov av att lärare samverkar för att identifiera elevens behov extra anpassningar.
-”Att vissa planer/rutiner bara finns som praxis och ej nedskrivet i plan”. Obs. Ny personal. - Arbetssätt:
-Gruppens betydelse för utveckling
-Involvera eleverna i att utveckla anpassningar / tillgängliga lärmiljöer;
-För många olika anpassningar till olika elever - alternativ UDL? Vad kräver det för förutsättningar när det gäller organisering av resurser?
UDL filmen (Universal design for learning / tillgänglig lärmiljö) hittar ni här.
Länk till filmen - Lärsätt* och uppföljning: (*Lärsätt: dvs hur personalen systematiskt lär om skolans utmaningar, om elevers behov, om organisatoriska förutsättningar, om förutsättningar i elevers lärmiljö, om arbetssätt som främjar elevers delaktighet måluppfyllelse osv.)
-Undersöka och följa upp hur områdena inom “tillgänglig lärmiljö” samspelar i läraktiviteter
-Utveckla “verktygskunnande”: observation, struktur på möten m.m.
Efter fika arbetade vi i lärgrupper utifrån en nulägesbedömning av arbetet med extra anpassningar (se länk ovan) på sin enhet/skola. Samtal om vad som fungerar bra/mindre bra och vad det beror på.
Vi avslutade med ett uppföljande samtal där vi gick laget runt och varje grupp uttryckte framgångsfaktorer och utmaningar/ dilemman kring arbetet med extra anpassningar. Se dokument nedan.
kraftfältsanalys_sammanfattning_av_lärgruppsarbetet_om_extra_anpassningar__19_jan._2017_.pdf | |
File Size: | 139 kb |
File Type: |