Välkommen till nätverket Specialpedagogiskt forum vt 2017
Tid: 22 februari 13.30-16.00
Lokal: Sinkadusen
Program
Vi fortsätter arbetet och fördjupar samtalen om extra anpassningar utifrån autentiska elevsituationer med fokus på era identifierade utmaningar t.ex. när det gäller tillgänglig lärmiljö och hur effekter kan följas upp. Vi påbörjar arbetet
med att tydliggöra och visualisera progressionen i arbetet inom och mellan enheter för att stärka likvärdigheten.
Medtag som vanligt digitalt verktyg.
Välkomna!
/ Gunilla, Christina och AnnaMaria
Dagens presentation
...innehöll bland annat analysverktyget "Verksamhetslogik" denna gången kopplat till en elevsituation och extra anpassningar.
specialpedagogiskt_forum_februari_2017.pdf | |
File Size: | 407 kb |
File Type: |
Vi följde upp kraftfältsanalysen med identifierade framgångsfaktorer och dilemman som gruppen beskrev under förra tillfället.
kraftfältsanalys_sammanfattning_av_lärgruppsarbetet_om_extra_anpassningar__19_jan._2017_.pdf | |
File Size: | 139 kb |
File Type: |
Lärgruppsarbetet
arbete_i_lärgrupper_22_februari__2017__2_.pdf | |
File Size: | 140 kb |
File Type: |
Arbetet utgick ifrån ett autentiskt lärfokus kring en elev: utmaning eller något som fungerar bra.
Som stöd för att ställa fördjupande frågor användes tankemodellen/analysverktyget Verksamhetslogik (se bild nedan) men även: SPSM:s Värderingsverktyg och boken Skolkompassen.
Tankemodellen nedan är kopplad med frågor kring en elevs behov av extra anpassningar.
Som stöd för att ställa fördjupande frågor användes tankemodellen/analysverktyget Verksamhetslogik (se bild nedan) men även: SPSM:s Värderingsverktyg och boken Skolkompassen.
Tankemodellen nedan är kopplad med frågor kring en elevs behov av extra anpassningar.
Bild. Gunilla Almgren Bäck
Arbetet avslutades med deltagarnas dokumentation i ett gemensamt Google kalkyl - dokument.
Var och en skrev en kort notering: Reflektioner, egna frågor och nästa steg i utvecklingsarbetet på den egna enheten gällande arbetet med extra anpassningar. Dokument: "Aktionsplan 2017, Progression, extra anpassningar”.
Syftet med denna gemensamma dokumentation är att:
Var och en skrev en kort notering: Reflektioner, egna frågor och nästa steg i utvecklingsarbetet på den egna enheten gällande arbetet med extra anpassningar. Dokument: "Aktionsplan 2017, Progression, extra anpassningar”.
Syftet med denna gemensamma dokumentation är att:
- Visa progressionen i utvecklingsarbetet under året.
- Ge överblick och inspiration inom och mellan skolor.