Tillfälle 3
3 december 2014
IKT workshop för de som har anmält intresse: Övning i att bygga en webbsida med verktyget Weebly.
Detta erbjuds bland annat för att varje lärgrupp ska ha en egen "blogg" istället för MeetingWords.
Tid: 13.30-14.45
Plats: Torrekulla
Detta erbjuds bland annat för att varje lärgrupp ska ha en egen "blogg" istället för MeetingWords.
Tid: 13.30-14.45
Plats: Torrekulla
weebly_workshop_.pdf | |
File Size: | 62 kb |
File Type: |
Forum för specialpedagogik
Program
Tid: 15.00-17.00
Plats: Torrekulla
Gemensam inledning (fika hämtas innan start)
Presentationsbilder, Specialpedagogiskt Forum, träff 3
presentationsbilder_specialpedagogiskt_forum_trff_3_.pdf | |
File Size: | 1114 kb |
File Type: |
Lärgrupper - kollegialt lärande
Samtalsverktyg: dialogforum:
Dialog hålls kring era enkätundersökningar och vilka utmaningar ni ser framför er.
Dialog hålls kring era enkätundersökningar och vilka utmaningar ni ser framför er.
arbete_i_lrgrupper__dialogforum.pdf | |
File Size: | 84 kb |
File Type: |
Inför nästa tillfälle, aktion
Till nästa gång tar ni med er avidentifierade åtgärder/ åtgärdsprogram.
I lärgrupperna kommer ni att arbeta med att relatera åtgärder och formuleringar till den nya lagtexten och de Allmänna råden, samt fundera över om åtgärderna är särskilt stöd eller om det istället kan rubriceras som extra anpassningar.
I lärgrupperna kommer ni att arbeta med att relatera åtgärder och formuleringar till den nya lagtexten och de Allmänna råden, samt fundera över om åtgärderna är särskilt stöd eller om det istället kan rubriceras som extra anpassningar.
Dokumentation
Under workshopen idag gick vi igenom verktyget Weebly. Instruktionen som användes finns att ladda ner ovan.
Weebly finns både som webbresurs http://weebly.com och som app.
Syftet med övningen var att skapa en webbsida så att varje lärgrupp kan ha en egen webbsida där lärdomar och frågeställningar
dokumenteras efterhand, istället för MeetingWords.
Gunilla och Christina inledde forumet med en presentation där syftet för mötena kopplades samman med systematiskt kvalitetsarbete.
Kvalitetssäkring av åtgärdsprogramsprocessen innebär att vi ska säkra kvalitén så att det råder likvärdighet inom och mellan skolor när det gäller måluppfyllelse. De allmänna råden avser att påverka utvecklingen i en viss riktning och främja en enhetlig rättstillämpning. Arbetet i forumet syftar till att främja ovanstående samt att främja tillgängliga lärmiljöer. Vidare talades om kvalitetssäkring kopplat till systematik i hur vi arbetar för att se och förstå elevers möte med lärmiljön, när vi undersöker, kartlägger osv. Enkät som verktyg har prövats som ett led i detta arbete.
Systematiskt kvalitetsarbete kopplades också till Elevhälsoplanen och specialpedagoger/speciallärares roll. Se Elevhälsoplanen.
Läs mer här:
"Allmänna råd med kommentarer om Systematiskt kvalitetsarbete - för skolväsendet"
SPSM:s värderingsverktyg för tillgänglig utbildning delades ut.
Vidare togs upp att det inte finns någon skarp gräns mellan ledning och stimulans - som alla elever har rätt till - och extra anpassning.
Skillnad mellan extra anpassningar och särskilt stöd togs upp utifrån de frågor som gruppen har samlat under tillfälle två.
Fler av dessa frågor kommer att tas upp vid nästa tillfälle.
I lärgrupperna diskuterades den enkätundersökning som de flesta deltagare har gjort på sin enhet.
Syftet med undersökningen var att varje deltagare skulle undersöka något på den egna enheten relaterat till
de Allmänna råden och uppdraget som specialpedagog/speciallärare. Ytterligare var syftet att arbeta med
verktyget enkät enligt ovan.
Samtalsverktyget Dialogforum presenterades och lärgrupperna gavs möjlighet att arbeta utefter den strukturen då
följande behandlades.
-Vad har du undersökt?
-Vilka frågor har du ställt ?
-Vem/vilka hade du som målgrupp?
-Vad har du kommit fram till ? (Fungerar bra eller fungerar mindre bra)
-Vilka utvecklingsområden har du identifierat?
-Hur och när kan du använda/omsätta dina insikter i praktiskt arbete på din enhet?
-Hur och när kan du synliggöra och kommunicera din undersökning för kollegor/ rektor?
-Hur har det fungerat att genomföra enkäten? Möjligheter och hinder?
Dokumentation: Gunilla Almgren Bäck
Weebly finns både som webbresurs http://weebly.com och som app.
Syftet med övningen var att skapa en webbsida så att varje lärgrupp kan ha en egen webbsida där lärdomar och frågeställningar
dokumenteras efterhand, istället för MeetingWords.
Gunilla och Christina inledde forumet med en presentation där syftet för mötena kopplades samman med systematiskt kvalitetsarbete.
Kvalitetssäkring av åtgärdsprogramsprocessen innebär att vi ska säkra kvalitén så att det råder likvärdighet inom och mellan skolor när det gäller måluppfyllelse. De allmänna råden avser att påverka utvecklingen i en viss riktning och främja en enhetlig rättstillämpning. Arbetet i forumet syftar till att främja ovanstående samt att främja tillgängliga lärmiljöer. Vidare talades om kvalitetssäkring kopplat till systematik i hur vi arbetar för att se och förstå elevers möte med lärmiljön, när vi undersöker, kartlägger osv. Enkät som verktyg har prövats som ett led i detta arbete.
Systematiskt kvalitetsarbete kopplades också till Elevhälsoplanen och specialpedagoger/speciallärares roll. Se Elevhälsoplanen.
Läs mer här:
"Allmänna råd med kommentarer om Systematiskt kvalitetsarbete - för skolväsendet"
SPSM:s värderingsverktyg för tillgänglig utbildning delades ut.
Vidare togs upp att det inte finns någon skarp gräns mellan ledning och stimulans - som alla elever har rätt till - och extra anpassning.
Skillnad mellan extra anpassningar och särskilt stöd togs upp utifrån de frågor som gruppen har samlat under tillfälle två.
Fler av dessa frågor kommer att tas upp vid nästa tillfälle.
I lärgrupperna diskuterades den enkätundersökning som de flesta deltagare har gjort på sin enhet.
Syftet med undersökningen var att varje deltagare skulle undersöka något på den egna enheten relaterat till
de Allmänna råden och uppdraget som specialpedagog/speciallärare. Ytterligare var syftet att arbeta med
verktyget enkät enligt ovan.
Samtalsverktyget Dialogforum presenterades och lärgrupperna gavs möjlighet att arbeta utefter den strukturen då
följande behandlades.
-Vad har du undersökt?
-Vilka frågor har du ställt ?
-Vem/vilka hade du som målgrupp?
-Vad har du kommit fram till ? (Fungerar bra eller fungerar mindre bra)
-Vilka utvecklingsområden har du identifierat?
-Hur och när kan du använda/omsätta dina insikter i praktiskt arbete på din enhet?
-Hur och när kan du synliggöra och kommunicera din undersökning för kollegor/ rektor?
-Hur har det fungerat att genomföra enkäten? Möjligheter och hinder?
Dokumentation: Gunilla Almgren Bäck