Välkommen till nätverket Specialpedagogiskt forum ht 2016
Tid: 31 augusti 13.30-16.00
Lokal: Sinkadusen, Torallastigen 5, bakom Bosgårdsskolan
Tid: 31 augusti 13.30-16.00
Lokal: Sinkadusen, Torallastigen 5, bakom Bosgårdsskolan
Program
Inledning med en sammanfattning av nuläge och tankar framåt. (Se mål på startsidan.)
Genomgång och samtal kring Inläsningstjänst: möjligheter med ljudböcker, talböcker och modersmålsstöd.
Välkomna!
/ Gunilla, Christina och AnnaMaria
Inledning med en sammanfattning av nuläge och tankar framåt. (Se mål på startsidan.)
Genomgång och samtal kring Inläsningstjänst: möjligheter med ljudböcker, talböcker och modersmålsstöd.
Välkomna!
/ Gunilla, Christina och AnnaMaria
Presentation i inledningen:
specforum_31_aug_2016_inledningen.pdf | |
File Size: | 551 kb |
File Type: |
Korta minnesanteckningar från dagens möte i nätverket:
Kort presentationsrunda och presentationsövning.
Gunilla visade vad vi arbetade med förra läsåret och visade målen för nätverket för läsåret. Fokus i år är för det första fortsatt arbete med särskilt stöd och åtgärdsprogramsprocessen samt digitalisering av densamma. För det andra att synliggöra och utveckla hur skolor arbetar med extra anpassningar. För det tredje kvalitetssäkring och utveckling av tillgängliga lärmiljöer. Se målen i bilden ovan eller på startsidan.
Dokumentation här på webbsidan och Google drive, i google finns t.ex. lokala elevhälsoplaner, kartläggningsmaterial mm från olika skolor.
Bra om alla laddar upp material!
Filmer håller på att analyseras - bra om fler ser på våra filmade intervjuer och noterar framgångsfaktorer och dilemman i arbetet med åtgärdsprogramsprocessen. Maila detta till Gunilla.
SPSM:s mtrl uppdaterat aug. 2016 ! ”Värderingsverktyg för tillgänglig utbildning” delades ut, finns digitalt på under fliken "länkar". Materialet ligger också på SPSM:s webbsida. Specialpedagogen är ambassadör för att främja tillgänglig lärmiljö.
Skolinspektionens rapport ”Skolans arbete med extra anpassningar” (Ny rapport)
Kort presentationsrunda och presentationsövning.
Gunilla visade vad vi arbetade med förra läsåret och visade målen för nätverket för läsåret. Fokus i år är för det första fortsatt arbete med särskilt stöd och åtgärdsprogramsprocessen samt digitalisering av densamma. För det andra att synliggöra och utveckla hur skolor arbetar med extra anpassningar. För det tredje kvalitetssäkring och utveckling av tillgängliga lärmiljöer. Se målen i bilden ovan eller på startsidan.
Dokumentation här på webbsidan och Google drive, i google finns t.ex. lokala elevhälsoplaner, kartläggningsmaterial mm från olika skolor.
Bra om alla laddar upp material!
Filmer håller på att analyseras - bra om fler ser på våra filmade intervjuer och noterar framgångsfaktorer och dilemman i arbetet med åtgärdsprogramsprocessen. Maila detta till Gunilla.
SPSM:s mtrl uppdaterat aug. 2016 ! ”Värderingsverktyg för tillgänglig utbildning” delades ut, finns digitalt på under fliken "länkar". Materialet ligger också på SPSM:s webbsida. Specialpedagogen är ambassadör för att främja tillgänglig lärmiljö.
Skolinspektionens rapport ”Skolans arbete med extra anpassningar” (Ny rapport)
- Hur identifiera behov av extra anpassningar? Viktigt att behoven är relaterade till lärmiljön
- Delat ansvar
- Följ upp effekterna
Inläsningstjänst presentation (bildspel nedan)
Anna B från Inläsningstjänst informerade
Information kommer att finnas digitalt på Skoldatatekssidan skoldatatekmolndal.weebly.com
Viktigt att ta kontakt med Inläsningstjänst för info på skolan om det inte gjorts.
Fri tillgång till alla inlästa läromedel
Lyssna via app eller via webben
Om läromedel inte finns inläst, kontakta kundtjänst- skicka boken till Inläsningstjänst (böcker inte äldre än 5 år)
Skillnad på talbok/ljudbok. Elever med t.ex. läs- och skrivsvårigheter har tillgång till talböcker.
(Ca 90 % av utbudet är ljudböcker som alla elever har tillgång till.)
Inläsningstjänst- främst inlästa läromedel
Studiestöd på modersmålet i dari, somaliska, tigrinja, arabiska
(Legimus är skönlitteratur styrs via bibliotek)
Två olika konton: Lärarakonton och elevkonton
Ring kundtjänst om du stöter på problem. Inläsningstjänst kontaktar skolor som inte kommit igång.
För att ladda ner böcker till PC, ladda ner Amis, enkelt datorprogram. Vi har också licens för Easy reader7 som har fler funktioner. Gratisprogram för Mac är EmersonReader. Se en sammanställning av programvaror på Skoldatatekets webbsida.
Man tränar upp lyssningshastighet, viktigt att hitta sin hastighet.
Fulltext=text, bild och ljud. Vissa böcker är ljudbok med text, men de flesta har enbart uppläsning.
För elever med talboksrättigheter: specialpedagog/lärare bockar för på elevens sida för att få tillgång även till de sk. talböckerna. Inga intyg krävs.
Appen "Inläsningstjänst" är ett läsprogram. För att söka efter böcker är det bäst att göra det från en dator.
Om böcker laddas ner till dator eller iPad ligger de lokalt på just det verktyget.
Programmet börjar alltid läsa där man slutade senast. Tänk på att inte ha så många böcker i bokhyllan, om man streamar / läser online så ligger anteckningarna kvar som görs i den aktuella boken.
Mer information med filmer om funktioner i webbspelare och appen finns på YouTube på Inläsningstjänst kanal.
Information kommer att finnas digitalt på Skoldatatekssidan skoldatatekmolndal.weebly.com
Viktigt att ta kontakt med Inläsningstjänst för info på skolan om det inte gjorts.
Fri tillgång till alla inlästa läromedel
Lyssna via app eller via webben
Om läromedel inte finns inläst, kontakta kundtjänst- skicka boken till Inläsningstjänst (böcker inte äldre än 5 år)
Skillnad på talbok/ljudbok. Elever med t.ex. läs- och skrivsvårigheter har tillgång till talböcker.
(Ca 90 % av utbudet är ljudböcker som alla elever har tillgång till.)
Inläsningstjänst- främst inlästa läromedel
Studiestöd på modersmålet i dari, somaliska, tigrinja, arabiska
(Legimus är skönlitteratur styrs via bibliotek)
Två olika konton: Lärarakonton och elevkonton
Ring kundtjänst om du stöter på problem. Inläsningstjänst kontaktar skolor som inte kommit igång.
För att ladda ner böcker till PC, ladda ner Amis, enkelt datorprogram. Vi har också licens för Easy reader7 som har fler funktioner. Gratisprogram för Mac är EmersonReader. Se en sammanställning av programvaror på Skoldatatekets webbsida.
Man tränar upp lyssningshastighet, viktigt att hitta sin hastighet.
Fulltext=text, bild och ljud. Vissa böcker är ljudbok med text, men de flesta har enbart uppläsning.
För elever med talboksrättigheter: specialpedagog/lärare bockar för på elevens sida för att få tillgång även till de sk. talböckerna. Inga intyg krävs.
Appen "Inläsningstjänst" är ett läsprogram. För att söka efter böcker är det bäst att göra det från en dator.
Om böcker laddas ner till dator eller iPad ligger de lokalt på just det verktyget.
Programmet börjar alltid läsa där man slutade senast. Tänk på att inte ha så många böcker i bokhyllan, om man streamar / läser online så ligger anteckningarna kvar som görs i den aktuella boken.
Mer information med filmer om funktioner i webbspelare och appen finns på YouTube på Inläsningstjänst kanal.