Tillfälle 2
22 oktober 2014
IKT workshop för de som har anmält intresse: Google Formulär
Tid: 13.30-14.30
Plats: Torrekulla
Forum för specialpedagogik
Program
Tid: 15.00-17.00
Plats: Torrekulla
Gemensam inledning med samtalsövning och presentation*
-Återkoppling från förra gången och sammanfattning av synpunkter från processloggen.
-Övning: "Förebyggande - Främjande" Samtalsstrategi Mix, Par, Alla
-Extra anpassningar – hur kan vi tänka kring det?
-När och var övergår en elev från att vara elev till att vara en elev i svårigheter?
Lärgrupper - kollegialt lärande med fika under arbetet
Kort genomgång av upplägget
-Kategorisering och analys utifrån de frågor som gruppen har med sig. (Se hemlärande från tillfälle 1)
-Vilka utmaningar ser du på din enhet utifrån det du hört och läst om arbete med extra anpassningar?
- Hur kan du använda/omsätta dina insikter i praktiskt arbete på din enhet?
Dokumentera arbetet i MeetingWords
Inför nästa tillfälle, hemlärande
Undersökning med stöd av enkätverktyg (förslagsvis Google Formulär)
Tid: 13.30-14.30
Plats: Torrekulla
Forum för specialpedagogik
Program
Tid: 15.00-17.00
Plats: Torrekulla
Gemensam inledning med samtalsövning och presentation*
-Återkoppling från förra gången och sammanfattning av synpunkter från processloggen.
-Övning: "Förebyggande - Främjande" Samtalsstrategi Mix, Par, Alla
-Extra anpassningar – hur kan vi tänka kring det?
-När och var övergår en elev från att vara elev till att vara en elev i svårigheter?
Lärgrupper - kollegialt lärande med fika under arbetet
Kort genomgång av upplägget
-Kategorisering och analys utifrån de frågor som gruppen har med sig. (Se hemlärande från tillfälle 1)
-Vilka utmaningar ser du på din enhet utifrån det du hört och läst om arbete med extra anpassningar?
- Hur kan du använda/omsätta dina insikter i praktiskt arbete på din enhet?
Dokumentera arbetet i MeetingWords
Inför nästa tillfälle, hemlärande
Undersökning med stöd av enkätverktyg (förslagsvis Google Formulär)
hemlrande_infr_tillflle_3.pdf | |
File Size: | 89 kb |
File Type: |
Elevhälsoplan Mölndal
elevhlsoplan_faststlld_14_april_2014.pdf | |
File Size: | 349 kb |
File Type: |
Dokumentation
*Presentationsbilder
specialpedagogiskt_forum_tillflle_2_okt_2014.pdf | |
File Size: | 554 kb |
File Type: |
Här nedan syns några av lärgrupperna i Mölndals forum för specialpedagogik. Det är full fart och livliga diskussioner !
Till detta tillfälle hade deltagarna läst Allmänna råd: Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram Skolverket.
Under läsningen hade de använt verktyget: Målinriktad läsning (se nedan), för att fördjupa förståelse samt ringa in utmaningar och ställa sig frågor i relation till den egna skolan och eget uppdrag.
Dagens uppdrag i lärgrupperna var:
Kategorisering
Kategorisera era frågeställningar utifrån de Allmänna råden för Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Använd postit-lappar och spännpapper.
Laget runt (samtalsledare, tidtagning, dokumentera i MeetingWords)
Var och en väljer att definiera en utmaning:
-Varför är det en utmaning / ett problem?
-För vem eller vilka är det en utmaning?
-Vad vet du redan nu om utmaningen?
-Vad bygger du detta vetande på?
Definitionen leder dig/er fram till frågor som du undersöker med hjälp av en enkät till nästa gång. (Därför inleddes dagen med en genomgång i verktyget Google Formulär. En IKT workshop som ligger i direkt anslutning till varje forum.)
Till detta tillfälle hade deltagarna läst Allmänna råd: Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram Skolverket.
Under läsningen hade de använt verktyget: Målinriktad läsning (se nedan), för att fördjupa förståelse samt ringa in utmaningar och ställa sig frågor i relation till den egna skolan och eget uppdrag.
Dagens uppdrag i lärgrupperna var:
Kategorisering
Kategorisera era frågeställningar utifrån de Allmänna råden för Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Använd postit-lappar och spännpapper.
Laget runt (samtalsledare, tidtagning, dokumentera i MeetingWords)
Var och en väljer att definiera en utmaning:
-Varför är det en utmaning / ett problem?
-För vem eller vilka är det en utmaning?
-Vad vet du redan nu om utmaningen?
-Vad bygger du detta vetande på?
Definitionen leder dig/er fram till frågor som du undersöker med hjälp av en enkät till nästa gång. (Därför inleddes dagen med en genomgång i verktyget Google Formulär. En IKT workshop som ligger i direkt anslutning till varje forum.)
Målinriktad läsning
Bilder och text: Gunilla Almgren Bäck